Tekstgrootte
In de Huiskamer van Het Plankier kom je tot rust….
En dat is wat de leerlingen doen, tot rust komen. In een gemoedelijk ingericht lokaal kunnen kinderen op de riante tweezitsbank plaatsnemen om na een kwartiertje weer met een andere, positieve mindset terug te gaan naar de klas. De Huiskamer, zoals we het time-out lokaal vanaf dit schooljaar noemen, straalt rust uit. Meditatiemuziek, schemerlampjes, plantjes in de vensterbank en fotobehang van een pluizen paardenbloem maken dat je dit bij binnenkomst direct voelt.
Onder andere leerlingen die overprikkeld zijn, zich boos of verdrietig voelen of een moeizame start van de dag hebben mogen in overleg met de groepsleerkracht een kwartier naar de huiskamer om tot rust te komen. In overleg, omdat de leerkracht eerst kijkt welke mogelijkheden er voor de leerling in de klas zijn. Lukt dit niet dan mag de leerling naar de huiskamer. Als teken voor de huiskamer-begeleider neemt de leerling een knuffeltje mee, zodat de begeleider weet dat de leerling met medeweten van de leerkracht naar de huiskamer komt. Bij binnenkomst wordt de zandloper van vijftien minuten omgedraaid en vertelt de begeleider wat de gedragsverwachtingen in de huiskamer zijn: mijn mond is stil, mijn lijf is rustig en ik let op mezelf. Dit is belangrijk, omdat er ook nog met kinderen in een ander deel van de huiskamer wordt gewerkt.
Ook wijst de begeleider de leerling op stripboekjes die gelezen kunnen worden, verzwaarde knuffels die geknuffeld mogen worden en magische zandlopers waarnaar gekeken kan worden. Vooral de laatste zijn erg in trek en worden door bijna alle leerlingen gekozen; een druppelzandloper die enkele minuten duurt en waarbij een gekleurde vloeistof eerst snel en daarna steeds langzamer naar beneden loopt………magisch én rustgevend! Sommige leerlingen kiezen ervoor om met wasco een groot vel vol te krassen om na afloop te verzuchten:” Zo, dat lucht op, m’n hoofd is weer leeg”. Ook hangt er een boksbal, mét bokshandschoenen, voor de leerlingen die hun agressie even kwijt moeten.
Gedurende de vijftien minuten dat de leerling in de huiskamer zit maakt de begeleider altijd even tijd om te polsen wat de leerling nodig heeft. Is dat even zitten en met rust gelaten worden, boksen of tekenen? Of misschien wel een gesprekje over het verdriet of de boosheid? Als de leerling is gehoord, gezien en tot rust is gekomen loopt hij/zij zelf weer terug naar de klas.
De leerlingen die hier komen ervaren dit als een fijne plek en houden zich goed aan de gedragsverwachtingen, wat zichtbaar makkelijk is voor hen, want de rustige uitstraling nodigt uit om rustig te doen én te worden. Doordat we de ruimte de Huiskamer noemen en niet meer het time-out lokaal ervaren de kinderen het ook niet als een straf om er te zijn.
Verder wordt de Huiskamer gebruikt om kinderen individueel te begeleiden. Dit gebeurt door de pedagogisch medewerker en de kindercoach. Het gaat hier om laagdrempelige begeleiding van kinderen die om wat voor reden niet goed in hun vel zitten of een steuntje in de rug nodig hebben. Hierbij wordt gekeken naar de mogelijkheden en kwaliteiten van de leerling. Dit kan voor sommige kinderen een traject zijn van een aantal weken, waar er wordt gewerkt aan bijvoorbeeld het herkennen van emoties, praten over gevoelens en zelfbeeld. Daarnaast komen er ook kinderen om even een spelletje te doen om zo de druk even van het leren of de omgeving af te halen.